İstanbul’da bulunan bir halı yıkama firması, 3 bin 200 TL olan nakit ödeme meblağını kredi kartı ile 3 bin 860 TL’ye yükseltirken bir gözlük mağazasında nakit ödeme usulüyle 52 bin TL olan gözlük, kredi kartıyla 64 bin TL’ye satılıyor.
Başka bir olay ise yeniden İstanbul’da bulunan bir oto endüstrinde yaşanırken, toplumsal medya ve şikâyet platformları vatandaşların şikayetleriyle dolup taşıyor.
“TÜKETİCİLER ŞİKAYETTE BULUNMALI”
Tüketici dernekleri, kredi kartıyla gerçekleştirilen alışverişlerde ek komite talebinin yasak olduğunun altını çizerek “Bazı işletmeler bu uygulamayı yasal üzere göstermeye çalışıyor. Lakin tüketicilerimiz bu çeşit durumları ilgili mercilere şikâyet etmeli. Kredi kartı ile yapılan alışverişlerde talep edilen komite oranları, işletmelere cezai yaptırımlar getirmektedir” açıklamasında bulundu.
BAKAN ŞİMŞEK’TEN KIYMETLİ UYARI
Bazı işletmeler bankaların kurul oranlarını münasebet göstererek nakit ödemeye nazaran daha yüksek meblağ isterken Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bankaların kurul oranlarının yüzde 2 düzeylerine kadar düştüğünü duyurmuştu.
Şimşek ayrıyeten, gecikmeli ödemeler ve kurul farkları nedeniyle nakit yerine kredi kartıyla yapılan alışverişlerde ek fiyat talebinin yasal olmadığını tabir etmişti.
HUKUKÇU MUSTAFA ZAFER DURUMU YORUMLADI
Hukukçu Mustafa Zafer, hususa ait Halk TV’ye gerçekleştirdiği açıklamada, kredi kartı ile ödeme alan işyerlerinin kart hamillerinin yapmış oldukları mal ve hizmet alımlarının bedelini banka kartı ya da kredi kartı ile ödeme taleplerini kabul etmek zorunda olduğunu vurguladı. Zafer, bu zorunluluğun indirim periyotları için de geçerli olduğuna dikkat çekti.
“KART ÖDEMELERİNDE KURUL KESİLMEZ”
“Üye işyerleri, kart hamilinden kartın kullanılması hasebiyle komite yahut gibisi bir isim altında ek bir ödemede bulunmasını isteyemez. Bu karara alışılmamış davranılması halinde, üye işyeri muahedesi yapan kuruluşlar tarafından üye işyeri mukavelesi feshedilir ve bir yıl mühletle yeni bir kontrat yapılamaz. Tüketicilerimizin kredi kartı kurulu alan iş yerlerini şikâyet edebileceği kurumlar mevcut.” açıklamasında bulunan Zafer, kurul alanların hangi bankanın pos aygıtıyla çalışıyorlarsa o bankaya şikayette bulunabileceğini söz etti.
Hukukçu Mustafa Zafer, BDDK’nın internet sitesinden de şikayet oluşturulabileceğini iletirken “Ayrıca kendilerinden komite tahsil edilen vatandaşlar bu bedelleri geri alabilmek için Tüketici Hakem Heyetlerine müracaatta bulunarak kendilerinden haksız yere tahsil edilen kurul bedelinin iadesini talep edebilirler.” tabirlerini kaydetti.